Sunday, 6 November 2016

ZAKAT MEMBASMI KEMISKINAN?



Soalan 3 : adakah zakat bertujuan untuk membasmi kemiskinan sekarang?

Allah S.W.T telah mewajibkan zakat sebagai salah satu jaminan sosial kepada masyarakat terutama kepada golongan yang amat memerlukan, meningkatkan pertumbuhan ekonomi yang seimbang melalui agihan semula kekayaan dalam masyarakat dan sebagai satu bentuk penyucian dan pembangunan rohani setiap Muslim. Zakat juga bertindak sebagai satu mekanisma yang penting kepada sesebuah negara Islam bagi menjamin kemaslahatan rakyat seluruhnya. Zakat juga mempunyai keupayaan dan kekuatan bagi membasmi kemiskinan dan menjamin keseimbangan jurang antara golongan kaya dan miskin melalui mekanisma agihan semula kekayaan dalam masyarakat.

Aspek pengagihan zakat kepada kumpulan sasaran juga adalah penting selepas mempunyai sistem kutipan zakat yang baik. Kumpulan sasaran utama yang sepatutnya mendapat perhatian awal ialah golongan fakir miskin. Namun sehingga ini, kumpulan fakir miskin masih lagi ramai dan jumlahnya didapati meningkat kebelakangan ini kesan kegawatan ekonomi. Dimensi baru yang mungkin belum mendapat perhatian institusi zakat ialah mengenai keberkesanan agihan terhadap kualiti hidup fakir miskin. Ini adalah disebabkan konsep kemiskinan bukan sahaja berbentuk multidimensi malah ianya begitu subjektif melibatkan perasaan fakir miskin terhadap sifat berkecukupan.

Zakat merupakan suatu pendapatan yang tetap dan menjadi kewajipan untuk sentiasa dilaksanakan oleh sesebuah negara Islam dan ianya tidak akan terhenti. Oleh itu, negara Islam dapat menggunakan sumber zakat bagi membina kekuatan ekonomi, sosial, pendidikan dan akhirnya dapat membina kekuatan Umat Islam secara tidak langsung membina kesatuan ummah yang jitu. Masalah membasmi kemiskinan merupakan tujuan utama sistem zakat dalam Islam melalui penyediaan saraan hidup dan modal yang mencukupi bagi golongan yang berhajat. Saraan hidup daripada zakat ini diperuntukkan kepada golongan yang tidak mampu bekerja dengan sebab-sebab cacat anggota atau sebagainya.

Modal pula diperuntukkan kepada golongan yang mampu bekerja tetapi tidak mempunyai modal untuk menjalankan pekerjaan. Kedua-dua peruntukkan ini diberi dengan kadar yang mencukupi sesuai dengan keadaan ekonomi, masa, tempat dan keperluan fakir miskin itu. Saraan hidup ini hendaklah mencukupi untuk makan, minum , pakaian, tempat tinggal, pelajaran dan kesihatan. Manakala modal pula hendaklah mencukupi kadar modal sesuatu projek yang hendak dijalankan. Pemberian saraan hidup dan modal serta tujuan-tujuan lain adalah dengan kadar mencukupi. Kadar mencukupi untuk saraan hidup yang diambil kira daripada lima keperluan asas hendaklah diberi selama mana dihajati dan difikirkan perlu oleh golongan tersebut walaupun untuk sepanjang hidupnya atau dengan cara bulanan dan sebagainya. Selain dari alat membasmi kemiskinan, zakat juga merupakan alat untuk memerangi masalah riba yang dilaknat oleh Allah ke atas pihak-pihak yang terlibat dalam proses perlaksanaan riba. Dengan penyediaan modal bererti tertutuplah pintu sistem pinjaman yang dikenakan riba. Modal daripada zakat boleh diberikan kepada fakir miskin yang berhajat untuk membuka sesuatu pekerjaan yang termampu olehnya, sama ada sebagai pemberian tunai atau sebagai pinjaman tanpa faedah.

Persoalannya sejauh manakah bantuan zakat dapat meningkatkan kualiti kehidupan golongan miskin memandangkan nilai bantuan zakat yang diberi amatlah kecil. Adalah wajar sekiranya nilai bantuan zakat ditingkatkan mengikut kualiti hidup dan ekonomi semasa. Dalam tempoh 1990 hingga 2000, kualiti hidup di Malaysia telah meningkat iaitu sebanyak 8.4 peratus. (Unit Perancang Ekonomi 2002). Namun begitu adakah kualiti penduduk miskin juga telah meningkat. Ini kerana kualiti tersebut dihitung secara agregat yang majoritinya adalah golongan pertengahan dan kaya. Apakah dasar fiskal melalui zakat dapat meningkatkan kualiti hidup penduduk miskin ini?
Pertamanya bantuan zakat tidak meningkatkan kepuasan golongan miskin yang menerima zakat tersebut. Bantuan zakat yang diterima adalah dalam bentuk tunai dan dianggap sebagai bayaran pindahan sahaja (tidak produktif).

Bantuan zakat boleh juga diberikan dalam bentuk bukan tunai yang bersifat produktif seperti biasiswa pendidikan anak-anak, simpanan dalam amanah saham dan modal perniagaan. Pihak Majlis Agama Islam juga boleh menyumbangkan zakat dalam bentuk alat perkakas serta barangan dapur dan sebagainya. Bantuan zakat oleh golongan miskin terhadap pendidikan adalah sebagai pelengkap sahaja walaupun nilai bantuan yang kecil kerana pihak kerajaan telah pun menyediakan bantuan pendidikan termasuklah bantuan yuran, biasiswa dan makanan di sekolah kepada anak-anak golongan miskin. 

Bantuan zakat memberi impak yang signifikan kepada kualiti hidup golongan miskin. Suatu tindakan yang drastik perlu dilakukan untuk memastikan kualiti hidup mereka adalah terjamin sekurang-kurangnya mendapat barang keperluan dan kecukupan. Nilai bantuan zakat perlu dinilai semula kerana nilai bantuan yang diberi amatlah kecil berbanding dengan keperluan kehidupan semasa. Pihak Majlis Agama Islam Negeri perlu memikirkan nilai bantuan serta kaedah agihan zakat yang sesuai agar kualiti hidup mereka dapat ditingkatkan ke tahap yang sekurang-kurangnya memuaskan hati mereka. Tindakan ini adalah wajar untuk memastikan sekurang-kurangnya kualiti hidup mereka adalah baik setanding dengan masyarakat lain di Malaysia walaupun pendapatan mereka masih lagi dibawah paras kemiskinan.

No comments:

Post a Comment