Peristiwa
‘Keranda 152’
ADA
suatu perjuangan pencinta bahasa Melayu yang belum selesai. Perjuangan untuk
melihat bahasa Melayu menduduki tempat yang utama di tanah air sendiri. Bahasa
Melayu antara lain harus digunakan secara meluas dalam pelbagai urusan,
termasuk komunikasi, perniagaan, pendidikan, wacana dan sebagainya. Pejuang
bahasa Melayu bukan antibahasa lain. Mereka menyedari Tuhan mencipta pelbagai
bangsa dan kaum di dunia ini, masing-masing dengan bahasa mereka. Oleh sebab
Tuhan menurunkan bahasa Melayu kepada bangsa Melayu, mereka berasa
bertanggungjawab mensyukuri kurniaan itu dengan terus berusaha memperkasakan
bahasa Melayu ini. Mereka gembira kerana setahun sebelum merdeka, kerajaan
telah menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka. Agensi ini ditugaskan untuk membina
dan mengembangkan bahasa dan persuratan Melayu. Tampaklah kepada mereka harapan
masa hadapan bahasa Melayu dalam sebuah negara yang merdeka. Lebih-lebih lagi
kedudukan bahasa Melayu dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara
152.
Bagaimanapun,
sejak dekad awal kemerdekaan, harapan pejuang bahasa tidak seindah impian.
Mereka melihat nasib bahasa Melayu yang mula terumbang-ambing dalam sejarah
sosial Malaysia moden. Ini termasuk dalam bidang undang-undang kerana bahasa
Melayu masih dipinggirkan, walaupun Malaysia telah merdeka. Lalu tercetuslah
sajak dan peristiwa Keranda 152. Perarakan Keranda 152 dilakukan sebagai simbol
kematian bahasa Melayu apabila bahasa Melayu tidak digunakan sebagai bahasa
pengantar dan bahasa dalam bidang kehakiman. Bantahan itu terjadi pada 3 Mac
1967 di Balai Budaya, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Antara tokoh terpenting
menggerakkan bantahan ini ialah Usman Awang yang ketika itu editor kepada
beberapa majalah terbitan DBP. Pejuang bahasa hampa Pejuang bahasa pada masa
itu hampa kerana bahasa Melayu tidak diletakkan pada kedudukan yang wajar
menurut carta pemetaan Perlembagaan. Perlembagaan Persekutuan Perkara 152
dengan jelas menyebut kedudukan bahasa Melayu akan dinaikkan peranannya secara
berperingkat dari 31 Ogos 1957 kepada tahap lebih baik 10 tahun kemudian, iaitu
pada 1967.
Perkara
152 Perlembagaan Persekutuan juga meletakkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi
dan Bahasa Kebangsaan. Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan adalah
sebahagian daripada kontrak sosial yang dipersetujui bersama oleh rakyat
berbilang bangsa, termasuk Cina, India dan lain-lain. Golongan Melayu prihatin
Peristiwa Keranda 152 yang pertama itu melakarkan impaknya dalam sejarah
sastera, sosial dan politik kebahasaan negara. Ia menandakan bahawa akan sentiasa
wujud golongan Melayu yang prihatin terhadap perkembangan bahasa Melayu
kurniaan Tuhan kepada bangsa ini.
Empat
puluh dua tahun selepas itu, muncul pula perarakan Keranda 152 yang kedua.
Perarakan besar-besaran ini digerakkan oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam
Malaysia (PKPIM) dan Gerakan Mansuh PPSMI (GMP). Mereka menuju ke Istana Negara
pada 7 Mac 2009 sebagai memprotes Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kerana ia dilihat sebagai usaha ketara
meminggirkan bahasa Melayu dalam subjek Sains, Matematik dan Teknologi di
sekolah.
PPSMI ternyata dasar yang gagal. Ia tidak dapat meningkatkan
penguasaan bahasa Inggeris pelajar melalui subjek Sains, Matematik dan
Teknologi. Sementara itu, pelajar juga kurang menguasai subjek itu, kerana
tidak diajar melalui bahasa ibunda yang lebih mereka kuasai. PPSMI dibatalkan
pada 2012. Bagaimanapun, ada segelintir individu masih percaya penguasaan
bahasa Inggeris boleh ditingkatkan melalui subjek Sains, Matematik dan Teknologi.
Suara mereka didengar, lalu muncul DLP (Dual Language Program) untuk kira-kira
300 buah sekolah. Bagi pejuang bahasa Melayu, program DLP ini seperti
menghidupkan semula PPSMI. Program ini dilihat sebagai satu lagi usaha
meminggirkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu pengetahuan tinggi dan moden di
negara sendiri. Isu DLP selama beberapa bulan kebelakangan ini menuntut pejuang
bahasa Melayu bersatu dalam satu saf perjuangan. Mereka bukan antibahasa
Inggeris.
Mereka selalu menyarankan agar penambahbaikan penguasaan bahasa
Inggeris dilakukan dalam subjek itu sendiri. Kumpulan pejuang bahasa Melayu ini
menghadap Sultan Perak bagi menyampaikan keprihatinan terhadap masa depan
bahasa Melayu. Khabarnya mereka akan mengadakan perhimpunan di Kuala Lumpur, minggu
ini. Jika isu ini tidak diselesaikan, mungkin akan terlakar pula peristiwa
Keranda 152 yang ketiga. Penulis ialah Sasterawan Negara dan Pensyarah Kanan
Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA
No comments:
Post a Comment