SOALAN : Berdasarkan surah Ar-Rum ayat 22, huraikan bagaimana tanggapan Islam terhadap budaya dan masyarakat majmuk.
JAWAPAN:
Surah Al-Rum ayat 22 yang bermaksud :
“
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan
kebijaksanaan-Nya ialah kejadian langit dan bumi dan perbezaan bahasa
kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi
keterangan-keterangan bagi orang yang berpengetahuan.
Surah ini
menerangkan tentang kaitan penciptaan langit dan bumi dan perbezaan
bahasa dan warna kulit dalam kalangan umat manusia.
Allah
menunjukkan kekuasaan-Nya dengan menciptakan langit dan bumi yang
luas. Penciptaan langit dan bumi bermakna penciptaan makhluk agung yang
amat besar, amat halus dan rapi kejadiannya yang belum lagi kita ketahui
kecuali hanya sebahagian kecil. Sebagai contoh bulan, bintang,
planet-planet, gunung-ganang, haiwan dan lautan.
Di
samping bukti kekuasaan Allah dalam kejadian langit dan bumi ini ialah
kepelbagaian bahasa dan warna kulit di kalangan umat manusia.
Kepelbagaian bahasa dan warna kulit itu mempunyai hubungan dengan
penciptaan langit dan bumi. Perbezaan udara dan cuaca di permukaan bumi,
alam sekitar yang terjadi akibat dari perbezaan kedudukan bumi
mempunyai hubungan dengan perbezaan bahasa dan warna kulit walaupun asal
usul kejadian umat manusia itu sama sejak Allah menciptakan nabi Adam.
Setiap manusia mempunyai sepasang mata, hidung, mulut, pipi dan
masing-masing tidak serupa antara satu sama lain. Uniknya, setiap
manusia pasti mempunyai sesuatu ciri yang membezakan dengan yang lain.
Sebagai contoh, perbezaan rupa, cap jari, bentuk dan bahasa seperti
bahasa Arab, Melayu, Mandarin, Tamil dan sebagainya.
Jelaslah
Allah menciptakan manusia itu berbeza rupa, bahasa dan warna kulit
adalah untuk membuktikan kekuasaan-Nya, dan bukanlah untuk berpecah
belah dan berbangga- bangga dengan kelebihan masing-masing.
Kesimpulannya,
penciptaan budaya, rupa dan bahasa yang berbeza bukan bermaksud Allah
tidak mampu menciptakan umat yang satu. Tetapi Allah ingin menguji
keimanan seseorang bagi membuktikan penyaksian mereka kepada Allah
semasa di alam roh dan mengajar manusia untuk menghormati dan menghargai
kelebihan dan kekurangan antara manusia dan merebut-rebut dalam hal
kebaikan. Harus diingati bahawa Allah tidak memandang kepada rupa,
harta, pangkat melainkan ketakwaan hamba-Nya.
No comments:
Post a Comment